Wat we van Steve Jobs als manager kunnen leren

Wat we van Steve Jobs als manager kunnen leren
oktober 13, 2011 A&V

Wat we van Steve Jobs als manager kunnen leren

Steve Jobs lapte alle regels van goed management aan zijn laars. En toch was hij succesvol. Ben Tiggelaar over wat we van de overleden Apple-oprichter kunnen leren.

Steve Jobs. Wat mij intrigeert in alle verhalen en interviews is het feit dat hij voortdurend zondigde tegen allerlei regels van goed management en tóch – of juist daardoor – zo succesvol was. Wat deed Steve Jobs wel en wat en name niet?

Regel 1: Betrek klanten en medewerkers bij wat je doet.
Natuurlijk werken duizenden mensen aan de ontwikkeling van Apple-producten. Maar er was er maar één die uiteindelijk besliste. Jobs eigen gevoel voor esthetiek en voor wat een ‘great product’ was, gaf de doorslag. Wie het daarmee eens was, begreep het. Wie het daarmee oneens was, was een klootzak, een hufter of gewoon dom. Wie in sales of marketing werkte, hoorde sowieso bij die laatste categorie.

Regel 2: Wees open en transparant.
Apple was en is een extreem gesloten bedrijf. Geobsedeerd door veiligheid en geheimhouding. Legio medewerkers werden ontslagen, omdat ze informatie over ontwikkelingen in het bedrijf bespraken met klanten of bekenden. Waar andere bedrijven praten, bloggen en twitteren over hun toekomstplannen, overheersen bij Apple zwaar beveiligde ontwikkelafdelingen, bewakingscamera’s en paranoia.

Regel 3: Focus op één ding.
Oké, Apple maakt niet veel producten en ze lijken allemaal op elkaar. Toch koos Jobs ervoor om niet alleen te concurreren met IBM, HP en Microsoft, maar ook met Sony, Nokia, Samsung en Philips. Via de iPod en de iPhone betrad Apple geheel nieuwe markten. En dan ook nog met een volledig gesloten, zelf ontwikkelde combinatie van hard- en software. Er zijn weinig strategieboeken waarin dat wordt geadviseerd.

Wat is de les?
Ik denk dat verreweg de meeste managers die er – zoals Jobs – op vertrouwen dat uiteindelijk alleen zij het bij het rechte eind hebben, nooit succesvol worden. Alleen wanneer je geniaal bent – zoals Jobs – kan deze aanpak werken. Misschien is dat de vraag die we onszelf af en toe moeten stellen: ben ik geniaal genoeg om – zoals Jobs – alle regels aan mijn laars te lappen?

 

Bron: Intermediair & auteur: Ben Tiggelaar