Ik ben niet schattig, ik ben manager!

Ik ben niet schattig, ik ben manager!
oktober 2, 2010 A&V

Ik ben niet schattig, ik ben manager!

Rianne wil manager worden. Ze heeft potentie, maar hoe raakt ze haar imago van aaibaar meisje kwijt?

Rianne staat voor een groep managers. Ze oefent een presentatie over the corporate story. Haar betoog gaat over de spirit en het bestaansrecht van de organisatie. Ze vraagt de teamleden na te denken over hun toegevoegde waarde voor klanten en collega’s. Na afloop loopt haar baas op haar af. ‘Goed gedaan, meisje.’ Hij – bijna twee meter – aait Rianne – iets meer dan een meter vijftig – over haar bol. Niet echt de manier waarop een aankomend hoger kaderlid benaderd wordt.

Rianne is door haar baas aangewezen om collega’s uit het hele land een tweedaagse training te geven over de geschiedenis van het bedrijf en de unieke bedrijfscultuur. Een eer. Een bewijs van vertrouwen. Alleen is Rianne van huis uit helemaal geen trainer. En bovendien niet iemand die overstroomt van zelfvertrouwen.

Niets aan de hand, de baas investeert voorafgaand aan de landelijke cursusdagen in een ‘train de trainer’-sessie voor haar en de andere geselecteerde interne trainers. Ik word ingehuurd en krijg het groepje onder mijn hoede. Daar blijkt Rianne een natuurtalent.

Ze heeft wel een probleempje: door haar frêle gestalte, haar zachte en vrij hoge stem en haar uiterlijk wordt ze al snel gezien als ‘schattig’. En hoe houd je dan de aandacht voor een verhaal van twee dagen vast? Hoe krijg je een serieuze boodschap goed over het voetlicht?

Zelfvertrouwen
Hoe je overkomt heeft voor een deel met zelfvertrouwen te maken. Dat van Anne is niet enorm. Ze twijfelt aan haar manier van optreden. Soms is haar wens om zichzelf te verbeteren te groot en legt ze alles wat ze doet onder de loep. En aan alles wat je onder de loep legt, is wel een oneffenheid te ontdekken. We spreken af dat ze een tijd lang alleen maar voor zichzelf benadrukt wat wél goed gaat. Tijdens oefensessies krijgt ze positieve feedback van haar collega’s en in no time staat er een stralende, overtuigende vrouw voor de groep.

Wat je zegt maakt geen indruk
Onderzoek wijst uit dat woorden slechts 7% bijdragen aan het overbrengen van een boodschap. De manier waarop je iets zegt, draagt 38% bij en lichaamstaal maar liefst 55%. Hoe je eruit ziet en je gedraagt en de toon in je stam zijn dus vele malen belangrijker dan wat je zegt. En dat terwijl mensen vooral zitten te zweten op de boodschap zelf. Rianne bijvoorbeeld, maakte zich druk over de vraag of ze de inhoud van de training wel kon onthouden. De aai over haar bol maakte pijnlijk duidelijk dat het hoe veel belangrijker is.

Toon en lichaamstaal
Voor Rianne had ik een paar tips die vooral te maken hebben met haar uitstraling. En die zijn niet alleen belangrijk voor het geven van een training – ook in haar loopbaan zat Rianne’s ‘schattige’ uitstraling haar in de weg. Het imago van een leidinggevende is toch eerder een krachtig persoon dan een aaibaar meisje.

Tips tegen aaibaarheid
Rianne kreeg de volgende tips, ook handig voor iedereen die alleen figuurlijk over de bol geaaid wordt:

  • Gebruik je stem: krachtig, en varieer in volume – wees niet bang om harder te praten als dat nodig is.
  • Sta rechtop en kijk je gesprekspartners in de ogen.
  • Draag vaker rode kleding – dat komt dominant en zelfverzekerd over.
  • Voor de dames: steek af en toe je haar op – ook dat kan je uiterlijk wat ‘strenger’ maken.
  • Zorg ervoor dat je je zeker voelt over wat je doet: bereid presentaties en vergaderingen goed voor – ken de stof, de volgorde goed uit je hoofd, oefen de presentatie en zorg dat je wat feiten ‘eromheen’ kent. De inhoud maakt op zichzelf misschien weinig indruk, dat je zelfverzekerdheid is wel zeer belangrijk.

 

Bron: Intermediair & Auteur: Marjan Peer