DSB op je CV: Wat nu?

DSB op je CV: Wat nu?
oktober 22, 2009 A&V

DSB op je CV: Wat nu?

De realiteit van het ontslag dringt langzaam tot de DSB-medewerkers door. Hoe staat zo’n werkgever op het CV? En hoe kunnen ze zichzelf in een sollicitatiegesprek verkopen? ‘Het zijn een beetje bekende Nederlanders geworden.’

• Vluchten, vechten, vrezen
• Collega wordt concurrent
• Loyaal aan Dirk

Schouder aan schouder trokken ze op de afgelopen twee weken. Ze vulden de publieke tribunes bij Pauw en Witteman, ze kwamen bij nacht en ontij naar kantoor, naar de rechtbank, naar de Nederlandsche Bank om ‘hun Dirk’ – en elkaar – bij te staan. Toen viel het doek voor de DSB-bank. Zo’n 700 werknemers mogen nog even blijven om het faillissement af te wikkelen, 1400 anderen staan per direct op straat.

Vluchten, vechten, vrezen
‘Hun leven staat nu even volledig op zijn kop’, zegt Tanja Hulswit, regiodirecteur Zuid van HR-adviesbureau GITP en mede-auteur van het boek Jij bent aan Z. In eerste instantie kunnen mensen daarom het beste hun emoties de ruimte geven, vindt ze. En iedereen doet dat op zijn eigen manier. Sommigen zijn vooral boos. Op Wouter Bos, op Pieter Lakeman. ‘Het spat er echt vanaf op tv.’ Anderen trekken zich terug, worden angstig en slapen slecht. Een derde categorie begint direct aan de vlucht naar voren. Solliciteren op alles wat los en vast zit, gaan netwerken. Maar vaak niet op een productieve manier: ‘Op GeenStijl werden werknemers, nog voor het faillissement definitief was, uitgenodigd om zichzelf aan te prijzen in een filmpje. Eén jongen deed daaraan mee. Misschien past dat wel bij hem, maar aan de andere kant: je kunt ook doorschieten.’

Peter William Schreuders, die veel outplacementtrajecten begeleidt via zijn bedrijf De Coachultant, herkent dat gedrag. ‘Als zo iemand snel een baan vindt, loopt ie vaak na een tijdje vast, wordt ziek of vertrekt. Verwerking kost nu eenmaal tijd en die moet je ook nemen.’ Hij adviseert ex-DSB-medewerkers daarom bij voorkeur pas op de plaats maken voor ze de arbeidsmarkt op gaan. En misschien een aanvullende korte cursus volgen, bijvoorbeeld via het UVW. ‘Dat geeft het CV direct een lift.’

Collega wordt concurrent
En dat is geen overbodige luxe, want hun ex-collega’s – met wie ze wekenlang een front vormden – kunnen directe concurrenten zijn in de zoektocht naar nieuw werk. Tanja Hulswit: ‘Ze hebben veel steun aan elkaar gehad, maar nu moeten ze zich van elkaar onderscheiden. Van de tien DSB-accountantmanagers die straks op dezelfde baan solliciteren, wordt er misschien maar één aangenomen: degene die nét een beter verhaal heeft.’

Daarvoor moet de DSB’er in ieder geval de eerste heftige emoties hebben verwerkt. Klagen over het verleden is nooit een aanbeveling tijdens een sollicitatiegesprek, maar dat niet doen is nu extra moeilijk omdat iedereen de perikelen rond DSB heeft gevolgd. Hulswit: ‘Potentiële werkgevers vragen er misschien naar, ze zijn natuurlijk benieuwd naar het verhaal. Maar sollicitanten moeten zich daar niet toe laten verleiden. Een klaagzang over alles wat fout is gegaan, levert geen baan op. Een paar zinnen over het faillissement is oké, maar daarna kunnen ze beter focussen op de toekomst: wat hebben ze geleerd en hoe willen ze verder?’

Loyaal aan Dirk
Een voordeel voor alle ex-medewerkers: de media-aandacht rond de val van DSB heeft een positief effect op hun baankansen, denken zowel Hulswit als Schreuders. Hulswit: ‘Het zijn een beetje bekende Nederlanders geworden. Die wil iedereen graag kennen.’ Verder wordt het personeel toch vooral beschouwd als slachtoffer van Dirk Scheringa, dat wél buitengewoon loyaal aan hem bleef. Schreuders: ‘Die enorme saamhorigheid, ook richting directie, heb ik zelden gezien bij medewerkers tijdens een faillissement, dat is echt een pluspunt.’

Om deze positieve eigenschappen goed over het voetlicht te brengen – ook bij werkgevers die wél negatieve associaties bij DSB-personeel hebben – adviseert hij hen geen CV, maar een zogenoemd resumé mee te sturen. Dat begint met een korte omschrijving van de gewenste functie (‘Een passende baan bij een financiële instelling, waar respectvol samenwerken en het behalen van financiële doelstellingen belangrijk zijn’) en de goede eigenschappen van de sollicitant die verband houden met deze functie (‘loyaal in goede en slechte tijden, flexibel, verkoopgericht, klantvriendelijk’). Schreuders: ‘Voorgaande werkgevers en taken staan ook in het resumé, maar minder prominent dan in een regulier CV.’

En de woekerpolissen, breken die de DSB’er helemaal niet op in hun zoektocht naar werk? Tanja Hulswit van GITP: ‘Ach, nu we alles weten, vinden we het niet correct, maar in salestermen hebben de medewerkers het goed gedaan, want ze verkochten uitstekend.’

 

Bron: Intermediair & auteur Marieke de Wit